Menu
Legendarne motocykle, które zapisały się w historii motocrossu
W motocrossie obok talentu zawodnika niezwykle ważna jest jego maszyna. W historii przez tory przewinęło się wiele imponujących motocykli, ale niektóre zasłużyły sobie na szczególne miejsce w sercach zawodników. Oto kilka kultowych konstrukcji uważanych przez wielu za najlepsze w swoich czasach.
Honda CRF450R z 2008 r. - motocykl uznawany przez wielu za najlepszą motocrossową konstrukcję w historii. Wystarczy wspomnieć, że jest to rozwinięcie konstrukcji z 2007 roku, a ta jest najlepiej sprzedającym się crossem w XXI wieku. Honda CRF450R korzysta z czterosuwowego silnika o pojemności 449 cc sparowanego z 5-biegową skrzynią. Motocykl waży na sucho 108 kg.
Honda CR125M z 1974 r. - ten motocykl nie był najlepszy ani najtrwalszy ale pojawił się w doskonałym momencie. Japończycy wypuścili na rynek swój jednoślad w erze nagłego wzrostu popularności klasy 125 cc. Honda CR125M prowadziła się świetnie, była szybka i tania. Ten ostatni aspekt sprawił, że zalała tory motocrossowe. Producent postawił na dwusuwowy silnik o pojemności 125 cc chłodzony powietrzem. Motocykl na sucho ważył niespełna 70 kg.
Maico 490 MEGA 2 z 1981 r. - ten motocykl prawdopodobnie przyczynił się do eliminacji klasy Open. Potężna moc 53 KM i perfekcyjne prowadzenie się sprawiło, że maszyna była prawdziwym pociskiem na kołach. Wielu uważało Maico 490 MEGA 2 za objaw doskonałości i mimo mocnych konkurentów motocykl brylował w połowie lat 80-tych. Konstrukcja cechowała się wagą około 110 kg.
Suzuki RM125 z 1981 r. - motocykl chłodzony cieczą nie był niczym nowym, ale w tym wydaniu pierwszy raz zrobiono wszystko dobrze. Suzuki stworzyło maszynę szybszą, lżejszą i lepiej prowadzącą się od wszystkiego. Ówcześni zawodnicy nazywali go motocyklem z przyszłości, ale już rok później konkurenci z Hondy, Yamahy i Kawasaki nadrobili braki.
Kawasaki KX450F z 2009 r. - efekt ewolucji, a nie rewolucji. Podczas gdy inni producenci często wprowadzali nowatorskie rozwiązania, Kawasaki po prostu rozwijało swój projekt. W ten sposób motocykliści dostawali solidny kawał maszyny, na którym mogli polegać. Czterosuwowy silnik o pojemności 449 cc zbierał pochwały i był łatwy w utrzymaniu. Konstrukcja na sucho ważyła 112,1 kg.
Honda CR250M - pierwszy prototyp objeżdżono w 1971 roku, a rok później ruszono z produkcją. Japońska konstrukcja szybko zaskarbiła sobie fanów i powstawała aż 37 lat. Silnik o pojemności 248 cc i mocy 48 KM oraz waga 96,6 kg robiły swoje. Maszyna odnosiła kolejne sukcesy, a producent ciągle rozwijał konstrukcję trzymając ją w czołówce. Produkcję przerwano dopiero po 2007 roku.
Yamaha YZ250 - kolejna kultowa konstrukcja dwusuwowa. Motocykl zadebiutował w 1974 roku i pozostaje w ofercie do dziś. Oczywiście przez ten czas był ciągle odświeżany i dostosowywany do obecnych standardów. Mimo to jego żywotność robi wrażenie. Początkowo Yamaha YZ250 korzystała z chłodzonego powietrzem silnika o pojemności 250 cc. W 1982 roku zastąpiono go jednostką chłodzoną cieczą o pojemności 249 cc. Moc 48,8 KM i waga 96 kg gwarantują świetne osiągi.
Honda CR480R z 1982 r. - ten motocykl był produkowany krótko, bowiem tylko w 1982 i 1983 roku. Jednak w tym czasie został uznany za najlepszego japońskiego crossa do klasy Open. W krótkim czasie motocykl zgarnął wiele zwycięstw. Gwarantem sukcesu był dwusuwowy silnik o pojemności 472 cc i mocy 52 KM. Nie bez znaczenia okazała się też stosunkowo niska masa wynosząca 103 kg na sucho.
Wymienione motocykle to zaledwie czubek góry lodowej maszyn, które stały się fundamentem motocrossu. Producenci przez dekady eksperymentowali z konstrukcjami tworząc coraz to lepsze maszyny zmieniające oblicze sportu. Swoich sił w crossowych konstrukcjach próbowało wiele marek takich, jak Honda, Kawasaki, KTM, Suzuki, Yamaha czy Husqvarna. Warto wspomnieć, że w latach 1956-65 w Polsce powstawał crossowy Junak M07-C.