Menu
Serie gier o motocrossie, które wypada znać
Motocross jest wymagającym sportem, w którym trzeba się wykazać sporą sprawnością fizyczną oraz odwagą. Nie każdy jest w stanie okiełznać motocykle crossowe nie mówiąc już o startach. Właśnie dlatego wielu kibicom w poznaniu emocji z torów pomagają gry.
W historii podejmowano kilka prób przeniesienia motocrossowych zmagań do wirtualnego świata. Z czasem do czołówki przebiły się trzy serie "MXGP", "MX vs ATV" oraz "Monster Energy Supercross - The Official Videogame". To właśnie w tych seriach gier można najlepiej poczuć emocje towarzyszące starciom na szutrowych torach. Twórcy tych gier postarali się, aby jak najlepiej oddać realia motocrossu.
Zacznijmy od serii "MX vs ATV", która jako pierwsza z wymienionych tytułów zaistniała na rynku
Cykl został stworzony przez studio Rainbow w 2001 roku. Pierwszą grą zaliczaną do marki było "ATV Offroad Fury" na Playstation 2. W 2004 roku deweloper postanowił wydać grę "MX Unleashed" poświęconą właśnie motocrossowi. W tym samym roku na rynek trafiła także trzecia odsłona "ATV Offroad Fury".
Studio w 2005 roku zdecydowało, że obie gry można połączyć w jedną markę i tak na rynku zawitała produkcja pod tytułem "MX vs ATV Unleashed". Mimo iż w 2006 roku jeszcze raz wydano tytuł poświęcony pojazdom ATV to już od 2007 roku na rynku zadomowiła się na dobre seria "MX vs ATV" z odsłoną "Untamed". Studio Rainbow stworzyło w kolejnych latach odsłony: "Reflex", "Alive", "Supercross" oraz "All Out".
"MX vs. ATV All Out" zadebiutowało na rynku 27 marca 2018 roku w wersji na komputery PC oraz konsole PS4 i Xbox One
W grze możemy sprawdzić się za sterami motocykli crossowych oraz quadów i pojazdów UTV. Twórcy gry stworzyli wiele trybów rozgrywki opierających się nie tylko na formacie klasycznych zawodów motocrossowych. Gracze mają możliwość jeździć po torach i otwartych lokacjach. Nie zabrakło trybu Freestyle polegającego na wykonywaniu trików, czy Free Ride dającego pełną swobodę w zabawie. Całość dopełnia tryb sieciowy dla maksymalnie 16 graczy. Sterowanie wymaga nie tylko prowadzenia motocyklu, ale także balansowania ciałem zawodnika w celu sprawniejszego manewrowania i wykonywania trików.
"MXGP: The Official Motocross Videogame"
Myśląc o grach motocyklowych nie sposób pominąć studio Milestone. Włoski deweloper jest weteranem wirtualnych wyścigów jednośladów i jego uwadze nie umknęła popularność motocrossu. Dokładnie 28 marca 2014 roku na rynku pojawiła się gra "MXGP: The Official Motocross Videogame".
"MXGP: The Official Motocross Videogame" zapoczątkowała najbardziej znany cykl gier poświęconych motocrossowi. Jej głównym atutem obok samej rozgrywki była licencja FIM Motocross World Championship. W ten sposób posiadacze komputerów PC oraz konsol PS3, PS4, PS Vita i Xbox 360 mogli cieszyć się prawdziwymi torami, maszynami i zawodnikami w wirtualnym świecie. Po raz pierwszy każdy mógł się zmierzyć ze swoimi idolami.
Tryb kariery pozwalał graczom stworzyć własnego zawodnika i piąć się po drabinie sukcesów. Studio Milestone wiernie odtworzyło trasy z rzeczywistości i zadbało o wiele smaczków podnoszących wrażenie startów na prawdziwych obiektach. Tytuł został ciepło przyjęty i na dobre zadomowił się na rynku.
Po dwóch latach zadebiutowało "MXGP 2: The Official Motocross Videogame"
Tytuł posiadał ponownie licencję mistrzostw świata motocrossu oraz wprowadził nowe tryby zabawy, jak choćby supercross. Najważniejsza była jednak przesiadka na kolejną generację konsol. Dzięki niej znacząco poprawiła się oprawa graficzna. Co więcej twórcy umożliwili rozgrywanie trybu kariery także online z innymi graczami.
Fani motocrossu nie musieli czekać długo i w maju 2017 roku zadebiutowało "MXGP3: The Official Motocross Videogame". Tym razem największe nowości zaszły w przypadku personalizacji postaci i zespołu. Gracze mogli stworzyć własny team wyróżniający się barwami i logotypami. Ta odsłona serii trafiła nie tylko na komputery PC, PS4 i Xbox One, trzecia część zaliczyła debiut na konsoli Nintendo Switch.
"MXGP Pro: The Official Motocross Videogame" w 2018 roku porzuciło numerację, ale zachowało wszystkie założenia serii. Tym razem usprawniono nie tylko grafikę ale dopracowano też sterowanie i fizykę. W pracach nad tymi elementami pomógł twórcom Antonio Cairoli, czyli dziewięciokrotny mistrz świata w motocrossie. Zawodnik nie tylko służył wskazówkami i testował grę, ale także występuje w niej jako mentor wprowadzający gracza w meandry rozgrywki.
Studio Milestone wyspecjalizowało się w grach wyścigowych. Widząc popularność motocrossu zwróciło też uwagę na serię porywającą miliony widzów co roku. AMA Supercross Championship jest jedną z najpopularniejszych serii na świecie, więc deweloper postarał się zdobyć licencję. W efekcie 13 lutego 2018 roku "Monster Energy Supercross: The Official Videogame" trafiło na komputery PC oraz konsole Xbox One, PS4 i Nintendo Switch.
Tym samym fani supercrossu otrzymali swoją własną grę. "Monster Energy Supercross: The Official Videogame" oferuje pełną obsadę zawodników i zespołów z sezonu 2017. Gracze mogli sprawdzić swoje umiejętności na prawdziwych arenach i zasiąść za sterami motocykli z klas 250 cc i 450 cc. W grze znalazło się przeszło 300 elementów personalizacji i tuningu. Sporą nowością była możliwość projektowania własnych torów i dzielenia się nimi z innymi graczami.
"Monster Energy Supercross: The Official Videogame 2" musiało powstać
Sukces pierwszej gry i popularność sportu sprawiła, że deweloper niemal natychmiast po premierze części pierwszej zabrał się do pracy. W efekcie powstała kolejna solidna produkcja stawiająca w większym stopniu na realizm.
W sequelu znalazło się przeszło 3000 części i akcesoriów do personalizacji zawodników i maszyn. Jednak nie to jest największą atrakcją. Deweloper znacząco zmodyfikował tryb kariery. Od tej odsłony gracze musieli nie tylko stawić czoła rywalom na torze, ale także zmierzyć się z pozyskiwaniem sponsorów czy relacjami z mediami i fanami. Tym samym bardzo dogłębnie oddano charakter bycia zawodnikiem w supercrossie. "Monster Energy Supercross: The Official Videogame 2" również trafiło na komputery PC oraz konsole PS4, Xbox One i Nintendo Switch.
Wymienione gry do 2019 roku były najlepszymi produkcjami poświęconymi motocrossowi i supercrossowi. Warto śledzić rozwój tych serii.