Menu
MXGP w pigułce, czyli wszystko o mistrzostwach świata w motocrossie
FIM Motocross World Championship, czyli mistrzostwa świata w motocrossie zostały zapoczątkowane w 1957 roku. W oficjalnej serii długo wykorzystywano trzy klasy motocykli: MX1, MX2 oraz MX3. Zawodnicy od 2019 roku rywalizują w 19 rundach rozgrywanych na całym świecie.
Wyścigi są rozgrywane na specjalnie przygotowanych szutrowo-błotnych torach. Na każdy wyścig składa się dystans 30 minut jazdy oraz dwa okrążenia po upływie tego czasu. Motocykliści ruszają ramię w ramię z platformy startowej. To właśnie bezpośrednia rywalizacja sprawia, że wyścigi motocrossowe są tak widowiskowe. Zawodnicy muszą się wykazać nie tylko umiejętnościami opanowania maszyny, ale też mocnymi nerwami w bezpośredniej walce łokieć w łokieć.
Jakie klasy wyszczególniono w mistrzostwach? Wspomnieliśmy, że obecnie rywalizacja odbywa się w klasach MX1, MX2 oraz MX3. Te zostały stworzone w oparciu o pojemność silników motocykli. Co ciekawe klasą topową jest obecnie MX1, w której rywalizują zawodnicy na motocyklach o pojemności do 250 cc. To spora zmiana względem początków motocrossu, o czym przekonacie się w dalszej części artykułu. Klasa MX2 to maszyny o pojemności do 125 cc, zaś ostatnia MX3 klasyfikuje motocykle o pojemności do 500 cc.
Historia FIM Motocross World Championship i zmiana podziału klas
Pierwsze mistrzostwa zostały zorganizowane przez FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) w 1957 roku. Wtedy do zawodów dopuszczono motocykle o pojemności do 500 cc. Maszyny te stanowiły klasę królewską do 2002 roku, kiedy federacja ze względów ekologicznych i technologicznych stworzyła kategorię MX1 przypisując do niej motocykle 250 cc.
W historii motocrossu nie od razu używano motocykli o mniejszej pojemności. Te dochodziły do mistrzostw w miarę rozwoju technologii. Pierwszy raz klasę 250 cc uformowano w 1962 roku, czyli dekadę po stworzeniu mistrzostw. Od 1975 roku zawodnicy mogli się ścigać w klasie 125 cc. Obecnie te najmniejsze maszyny stanową klasę MX2. Największe potwory odsunięto na ostatni plan przypisując im klasę MX3. W jej ramach mogły startować motocykle o pojemności do 650 cc. Ostatecznie klasę usunięto z rozgrywek w 2014 roku, a MX1 stało się klasą MX.
Od 2005 roku w rundach FIM Motocross World Championship możemy podziwiać także kobiety. Motocyklistki rywalizują w oddzielnej kategorii Women's MX. Panie w zależności od sezonu rywalizują w pięciu do sześciu rundach.
Przy okazji mistrzostw MXGP warto jeszcze wspomnieć o Monster Energy FIM Motocross of Nations. Na koniec sezonu organizowana jest specjalna impreza mistrzostw narodów znana też z francuskiego jako Motocross des Nations. W tych wyjątkowych zawodach rozgrywanych co roku na innym torze mierzą się reprezentacje krajów.
Od 1985 roku mistrzostwa te są połączone dla wszystkich trzech klas (MX1, MX2 i Open). Motocykliści mierzą się w trzech wyścigach mieszających klasy w formacie: MX1+MX2, MX2+Open i MX1+Open. Zawodnicy walczą o pozycję dla kraju i zwycięża zespół o najlepszej sumie wyników.